Adres: Nowa Wieś, Główna 96, 05-806 Komorów     Tel. 022 7582605 tel/fax: +48 22 7582703
szukaj:
Menu główne
Strona główna
Kalendarium
Dokumentacja szkoły
Programy profilaktyki
Godziny przyjęć Dyrekcji
Nauczyciele
Specjaliści szkolni
Nasz Patron
Biblioteka
Dzwonki
Dane teleadresowe
Galeria
Gmina Michałowice
Nasze Przedszkole
Nasza Parafia
Dla ucznia
Zajęcia pozalekcyjne
Projekty dla uczniów
Konkursy 2015/2016
Wspomnienia z wystawy
Ścieżki historii
Klasy I-III
Pedagog dla uczniów
Dla rodziców
Dokumentacja szkoły
Programy profilaktyki
Konta Rady Rodziców
Specjaliści szkolni
Wykaz podręczników
Zwolnienie z WF
Stołówka
Ubezpieczenie
Ogłoszenia Dyrektora
Świetlica Szkolna
Dokumentacja Świetlicy
Ciekawostki świetlicowe
Informacje sportowe
Relacja z turnieju tenisa
Galeria
Wydarzenia sportowe
Inne
PNWM
Artykuły
Nowości

Rekomenduj nas
Kontakt
Statystyki
userów na stronie: 0
gości na stronie: 2
CONTENT TEACHING – GEOGRAPHY IN ENGLISH
W bieżącym roku szkolnym 2009/2010 uczniowie klas pierwszych z grup zaawansowanych językowo zostają objęci programem nauki przedmiotu geografia w języku angielskim. Wprowadzenie tej innowacji pedagogicznej poprzedzone było długotrwałymi przygotowaniami polegającymi na napisaniu programu autorskiego i uzyskaniu akceptacji poszczególnych urzędów. Na pewno wiele osób zadaje to pytanie „Dlaczego nauczanie dwujęzyczne w publicznej polskiej szkole?”

Obecnie nie ma potrzeby nikogo przekonywać, jak ważna jest umiejętność swobodnego posługiwania się językami obcymi we współczesnej Europie. Jedną z metod prowadzących do upowszechniania biegłej znajomości języków obcych w szkole jest nauczanie dwujęzyczne (ang. CLIL – Content and Language Integrated Learning, co w języku angielskim oznacza „zintegrowane nauczanie przedmiotowo-językowe”). Polega ono na nauczaniu poszczególnych przedmiotów ze szkolnego programu nauczania w języku innym niż ojczysty. Taka forma nauki pojawiła się w wielu szkołach europejskich jako jeden z elementów nauczania języków obcych na początku lat 90-tych XX wieku, a obecnie w większości krajów europejskich nauczanie dwujęzyczne zostało włączone do oferty szkolnej na poziomie szkoły podstawowej, gimnazjum i liceum. Jakie korzyści można zintegrowane uzyskać wprowadzając nauczanie przedmiotowo- językowe? Przede wszystkim uczniowie mają możliwość używania w sposób naturalny również innego języka niż ojczysty, ponieważ służy on na lekcji jako narzędzie do przekazywania konkretnych, naukowych informacji, a nie do posługiwania się w abstrakcyjnych, wymyślonych sytuacjach, o których mowa jest najczęściej na tradycyjnych zajęciach językowych. Innymi słowy, uczący jest w sytuacji, w której jego uwaga skupiona jest na zdobywaniu nowych wiadomości z danego przedmiotu, a nie na nauce języka samego w sobie. W ten sposób ma on okazję nauczyć się myśleć w danym języku, a nie tylko uczyć się o języku. Poza tym uczestniczenie w tego typu sytuacjach, gdzie posługiwanie się językiem potrzebne jest do opisywania, klasyfikowania, wyjaśniania, dyskutowania, relacjonowania i oceniania, czyli do osiągania konkretnych celów na lekcji przedmiotowej, wzmacnia motywację i potrzebę nauki języka obcego.

Program autorski ‘Content Teaching – Geography in English’ przeznaczony jest do realizacji w gimnazjum od klasy I do klasy III na lekcjach geografii. Założeniem programu jest dwujęzyczne (w języku polskim i angielskim) prowadzenie nauczania przedmiotu geografii w zespołach uczniowskich o wyższych kompetencjach z zakresu języka angielskiego.

Zgodnie z rozporządzeniem MENiS z dn. 12 lutego 2002 roku w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych, nauczanie dwujęzyczne będzie realizowane w zakresie obowiązkowych zajęć edukacyjnych z geografii z wyjątkiem geografii Polski. Zakres treści nauczanych będzie obejmował także zagadnienia związane z krajami anglojęzycznymi. Proporcje zajęć w języku polskim i w języku angielskim będą ustalane przy uwzględnieniu poziomu umiejętności językowych uczniów.

Głównymi ideami powstania niniejszego programu było stworzenie uczniom możliwości rozwijania wiedzy z zakresu geografii przez zapoznanie ich z terminologią przedmiotu w języku angielskim na poziomie umożliwiającym dalsze kształcenie dwujęzyczne, a także poszerzenie umiejętności korzystania z innych anglojęzycznych źródeł informacji naukowej. Jednocześnie, równie ważnym powodem jest konieczność wydajniejszego kształcenia umiejętności językowych, w których nacisk kładzie się na efektywną komunikację, zwiększając motywację uczniów do nauki języków poprzez wskazanie rzeczywistych i praktycznych celów stosowania języka angielskiego.

Przez cały okres trwania innowacji pedagogicznej tj. od roku szkolnego 2009/2010 do końca 2011/2012, program będzie podlegał ciągłej ewaluacji co do skuteczności i celowości oraz modyfikacji, jeśli zajdzie taka potrzeba.

Agnieszka Baranowska – autor innowacji, nauczyciel j. angielskiego i geografii w gimnazjum
arek | 31.08.2009 komentarz[0] |
Dziennik elektroniczny
Zasady funkcjonowania dziennika elektronicznego

Platforma edukacyjna

Szkoła z klasą 2.0
Kodeks 2.0 SP
Blog SP
Kodeks 2.0 Gimnazjum
Szkoła ekspercka
Certyfikaty 2015
Bezpieczna szkoła
Aktywna szkoła
Biblioteka przyjazna uczniom
Świetlica przyjazna uczniom
Październik
Nd Pn Wt Sr Cz Pt So
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031 
Filipa i Halki
Aktualności











"Gmina Michałowice"

Serdecznie zapraszamy do serwisu gminy Michałowice Wejdź



Najczęściej czytane
Hydrologia - klas...
Dane teleadresowe
Nauczyciele 2015/...
Nauczyciele2008-2...
Nauczyciele - rok...
Nauczyciele 2011/...
PRZYJAZNA SZKOŁA
Programy profilak...
Rzeki świata
ŻYCIE I DZIAŁALNO...
© 2004 AM. Wszelkie prawa zastrzeżone.
0.015 | powered by jPORTAL 2